Tapt flybillett pga konkurs?

Har du betalt flybilletten med kredittkort og flyselskapet har gått konkurs? Da kan du rette pengekrav mot kredittkortselskapet (kredittyter) og få tilbakebetalt pengene. Dette kan du gjøre med grunnlag i finansavtaleloven paragraf 54 b. Du kan hevde din rett hvis varen eller tjenesten du har kjøpt med kredittkortet, er mangelfull eller ikke levert. Her kan du lese om et ektepar som ble tilbakebetalt 41.000 kr av kortselskapet da de ble svindlet av en reiseklubb i Syden.

Du er sikret som privatperson
Tapt flybillett pga konkurs dekkes av kredittkortet det ble betalt medKredittyter er som regel det selskapet som har utstedt kredittkortet. Dette står vanligvis på selve kortet. For eksempel utstedes testvinneren re:member av EnterCard Norge AS.

For å kunne klage til kredittyter må du ha:

  1. Handlet på kreditt
  2. Handlet i egenskap av å være forbruker
  3. Handlet hos en næringsdrivende
  4. Det må foreligge en feil eller mangel ved varen eller tjenesten som du har kjøpt med kredittkortet
  5. Forsøkt å løse saken hos selger eller tjenesteyter først
  6. Du må varsle kredittyteren så snart som mulig.

Samme mulighet gjelder ved alle kjøp, som f.eks. flybilletter, hotellrom, feriehus, håndverkstjenester o.l, så lenge selgeren ga deg mulighet til å betale med kredittkort på nettsiden, bankterminalen eller lignende (altså når kreditten er gitt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren).

Klageguide
Finn kvitteringen og send kravet med kopi av kvitteringen til kredittkortselskapet. Du må kunne dokumentere at du ikke har mottatt varen/tjenesten eller mottatt en mangelfull vare/tjeneste, og forsøkt å få saken løst overfor selgeren. Vi tar deg gjennom prosessen trinn for trinn i vår klageguideKredittkortselskapet refunderer pengene som den tapte flybilletten opprinnelig kostet deg, eller for andre mangelfulle varer og tjenester.