Rabatt til forbrukeren er bra, men mulig kostnad må også med
Mange selskaper og banker tilbyr kundene sine fordeler som rabatter og bonuspoeng hvis man betaler med kredittkortet deres. I utgangspunktet ser alltid Testerne det som positivt for forbrukeren å få tilbud om å spare penger ved fornuftig bruk. Der derimot testerne, som Forbrukertilsynet ser et problem er at noen av disse selskapene ikke informerer om eventuelle kostnader ved kredittkortbruk i denne markedsføringen.
Tilsynet har i dag trukket frem to som har glemt dette, OBOS og Kolonial. Men testerne ser at DNB også ser ut til å glemme det, senest i dag. Det de glemte var denne opplysningen, tilpasset for kostnaden for sitt kredittkort: Eks. ved utsatt betaling: eff.rente 20,43%, kr 15.000 o/12 mnd. Kostnad kr 1.596 Totalt kr 16.596,-
Når man markedsfører rabatt og bonus i kredittkort må det samtidig opplyses hva kortbruken kan koste etter rentefri betalingsutsettelse. I en pressemelding fra Forbrukertilsynet kommer det frem to nylige eksempler hvor de mener OBOS og Kolonial.no ikke informerer tilstrekkelig om pris i sin markedsføring. Obos ved 20 % rabatt til en konsert med Eminem i sommer. Testerne har også sett andre store norske selskaper som benytter samme praksis som dette, eksempelvis DNB flere ganger i året i sine utsendinger av SMS-markedsføring for Supertilbud med sine Mastercard.
Direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth gjør det tydelig at man skal få klar informasjon om kostnader ved kredittkortbruk.
– Folk skal ikkje stirre seg blinde på tilbodet om ein billeg konsertbillett, sier hun. – Når prisen kan bli høg på lengre sikt, må folk få vite det. (Finanstilsynet, Obos med Eminem-konsert til høg rente, 13.02.2018)
Når testerne viser til ulike fordeler ved kjøp med kredittkort forsøker vi alltid å oppfordre til fornuftig bruk, og anbefaler kortkunden å betale hele kortfakturaen ved forfall for å unngå renter. Samtidig som vi informerer om priseksempel etter den rentefrie utsettelsen.